dinsdag 6 februari 2007

Basissnelheid vergroten

Op 10 maart wil ik in Diever de marathon nu toch echt eens rond de 3:30 gaan lopen. Daarvoor moet mijn basissnelheid wel weer omhoog. De laatste weken wel regelmatig getraind maar weinig op snelheid door de wintersportkwetsuur. Afgelopen zaterdag dus maar weer eens een wisselduurloop gedaan om wat meer conditieprikkels te krijgen t.o.v. gelijkmatige duurloop.

En vandaag dan weer eens een echte intervaltraining 6x1000/1000. Ik doe ze niet volgens Klaas Lok maar heb m'n eigen variant. De snelle duizendjes zijn wat te snel en de langzame duizendjes ook nog wat te snel.
Maar ik vind het wel gewoon lekker om te doen. 4:10/15 kan ik nu goed vasthouden over 1000m, daarna loop ik even rustig om dan weer op zo'n 5:10 te komen.
De gemiddelde hartslag was 170 met 160/180 als uitersten.
Behalve de doelstelling voor de Drents Friese Wold Marathon wil ik kort daarna ook de 10km bij Rondje Nederland gaan doen en daar een PR lopen, dus onder de 42:46.
Alles natuurlijk wel afhankelijk van goede weerscondities...

5 opmerkingen:

  1. Hoi Ronald,

    Ik kom jou voornamelijk tegen in de 1/2 marathon en verder, maar doe je ook wel eens een korte cross? Zondag liep ik de Bergcross in A'foort. Volgens mij was dat ook heel goed voor de basissnelheid. Omdat het vrij kort is loop je een veel hoger tempo dan bij de marathon en je loopt bijna telkens op max. Door het continue klimmen, dalen en wenden gebruik je alle loopspieren. Kracht, snelheid, alles zit erin. De dagen erna voelde ik me ook gewoon conditioneel beter en sneller. Ik ben benieuwd of er daardoor een verschil is tussen Apeldoorn en de 30km in Schoorl.

    JB

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik cross wel regelmatig maar dan tijdens een training, eigenlijk nog nooit in een wedstrijd. Misschien wel goed om te doen inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn goede voornemens en de 10 onder de 43 is een mooi streven en ik hoop ooit ook de marathon op 3:30 te lopen.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik ben gek op het woord 'basissnelheid'!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hxc3xa9 leuk. Rondje Nederland. We hebben ongeveer dezelfde ambities. Ik wil alleen de 10k sneller lopen.

    BeantwoordenVerwijderen