zaterdag 17 februari 2007

Februariloop Bennekom

Vandaag eens een ongebruikelijke afstand. Volgens de organisatie 20km maar ik de Forerunner gaf na afloop 19,4km aan, dus echt een ongebruikelijke afstand! Bennekom is lekker dichtbij, da's ook wel eens fijn. Ik ging pas om 12:15 van huis.
Bij aankomst direct mijn startnummer opgehaald en daarna in een veel te volle kleedkamer omgekleed. Het is mooi en rustig weer, zo'n 11 graden. Ik kies voor de korte tight en een shirt met korte mouwen met een thermohemdje er onder.
Buiten voelt het wel wat fris, dus direct maar wat gaan warmlopen. Voor en bij de start kom ik een aantal Chat'n'runners tegen: Jan, Albert, Dries, Stefan en Jos. Wanneer je wat staat te kletsen komt de start ineens wel wat plotseling. Niet goed opgelet.
We gaan direct een pittige heuvel op en dat doe ik wat te snel, al snel buiten adem. Direct maar wat rustiger aan doen. Ik ben niet echt gewend te crossen en laat me bij lastige stukjes wat te snel terugvallen. De eerste 10km gaan helemaal door het bos met veel stijgen en dalen, wenden en keren, blubber ontwijken. De 5km gaat in 22:25 en de 10km in 46:13 (23:48). Een behoorlijk verval dus. Waarschijnlijk door een te snelle start.

Na ruim 11km komen op meer gebaande wegen, dan gaat het weer wat beter en kan ik weer wat sneller en constanter lopen. Een groene loper voor me wordt mijn mikpunt, hij had mij in het bos nog ingehaald maar loopt niet meer verder uit. Het lange rechte stuk op een fietspad kom ik steeds een heel klein stukje dichterbij. De wind staat hier een klein beetje mee en er is een waterig zonnetje. Ik word hier niet meer ingehaald, iets wat in het bos wel regelmatig gebeurde. De 15km gaat in 1:09:42 (23:29).
Ik kom nu op een stuk waar ik regelmatig train, de Doctor Hartogsweg, parallel aan het spoor. Vervolgens parallel aan de A12 weer richting de finish. De groene loper heb ik inmiddels tot op enkele tientallen meters genaderd en ik besluit flink te versnellen om hem in te halen. En dat lukt, hij kan niet aanhaken.

Vlak voor de finish zie ik Albert die al aan het uitlopen is en me nog even aanmoedigt. Mijn eindtijd volgens de klok is 1:30:08 (20:26???). Mijn Forerunner geeft 1:30:25 aan, maar ook ruim 500m korter. Ik wilde eigenlijk 4:30/km lopen maar kwam niet verder dan 4:38. Dries en Stefan staan nog bij de finish. Jan komt een paar minuten later binnen. Na nog wat uit te lopen met Dries ga ik weer naar huis. Wel weer een goede test waar ik nu sta.

3 opmerkingen:

  1. 't Is Stefan ;)

    Leuk verslag en een goede tijd, jammer dat je de 4:30 niet heb gehaald, maar dat komt volgende week wel weer!

    Groetjes,

    Stefan
    (Steve)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha ronald,
    ik zag in de uitslagen dat je achter een paar bekenden van me finishte, waar je tijdens de hoge veluwe loop nog (ruim)voor eindigde (ik doel niet op mezelf). misschien is het crossige parcours niet helemaal jouw ding of was het niet jouw dag... volgende keer beter!?
    wie weet tot een train'n'greetz, als m'n marathonplannen doorgaan wordt die kans een stuk groter!
    groet, dries

    BeantwoordenVerwijderen