donderdag 15 februari 2007

Doctor Hartogsweg

Dinsdag was een rustige training waarbij ik weer door het donker gelopen heb in het Horabos. Alhoewel, het wordt al weer steeds langer licht en het eerste stuk was nog net niet helemaal donker. Ik had m'n camera meegenomen om eens te proberen wat van de donkere sfeer vast te leggen.
Ik vind het heerlijk om in stille gebieden te lopen. Wanneer het donker is wagen zich nog maar weinig mensen over de duistere fietspaadjes. Ik heb er juist lol in. De route ken ik goed, anders zou het wat te riskant zijn i.v.m. struikelen e.d. Aan het einde van de Horalaan kom ik op de Doctor Hartogsweg.

Aan het einde van het fietspaadje kom je bij het spoor, het station Ede-Wageningen. Zo'n emplacement geeft een verlaten gevoel.

Aan de linkerkant liggen de verlaten gebouwen van Enka die al half gesloopt zijn.
Weer valt me de woonkeet op die op het Emka terrein staat en waar ik iemand achter een raam zie zitten. Wat moet je nou op zo'n terrein?
Ik neem me voor eens wat meer over deze fabriek op te zoeken.

Hier is het station te zien. De trein is net aangekomen en even later lopen er diverse mensen naar de parkeerplaats om het laatste stukje nog even met de auto naar huis te rijden.

Na een rondje van 8km ga ik de Horalaan nog even op en neer, een pittige heuveltraining!

Thuisgekomen ben ik toch wel nieuwsgierig geworden naar het Enka terrein. In 2002 is de kunstzijde fabriek gesloten en nu gaan projectontwikkelaars het Enkaterrein herontwikkelen.

De grondlegger van deze fabriek is Jacques Coenraad Hartogs. Ik begrijp nu dus ook dat de weg waar ik vaak op loop naar hem vernoemd is.
Max Dendermonde schrijft over hem:
Er liep een kleine man met een aktetas onder zijn arm geklemd over een deftig stil plein, richting station. Noch de dominee, noch de dokter, noch de notaris uit 'Gelre's Lustoord' schonken hem xc3xa9xc3xa9n blik waardig. Maar die kleine, wat mank lopende man, zou van hun tuinstad een industriestad maken. Hij zou een nieuwe welvaart brengen aan een nieuw type mens. Hij zou een schakel worden naar een nieuwe tijd.
Op de site http://www.enka-ede.com/ is veel interessante informatie te vinden over deze man en zijn fabrieken.

5 opmerkingen:

  1. (Misschien had hij gaan papier bij zich?)
    Veel succes in Etten-Leur!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou nou, die iemand heeft ook een naam;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker gelopen en leuk om zo zaken te ontdekken onderweg.
    Groet Rinus

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat heeft wel wat om lekker in het donker te lopen. Ben je er al achter wat die man daar op dat Enka terrein achter het raam doet?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar ben ik nog niet achter. Het zou bewaking kunnen zijn maar ook illegale bewoning...

    BeantwoordenVerwijderen