zaterdag 27 september 2008

Halve marathon Alblasserdam

De goede vorm die ik de laatste week heb wilde ik ook eens uitleven op een halve marathon. Daarbij is de keus gevallen op de Rabobankloop in Alblasserdam. Het parcours is veelbelovend, o.a. langs de molens van Kinderdijk!
Op de heenweg krijg ik net op tijd mee dat de A2 afgesloten is en ook verkeershinder op de A27 oplevert. Ik rijd dus via Gouda en Rotterdam om en kom netjes op tijd in Alblasserdam. Ik kan op zo'n 20m van de sporthal parkeren, wat een luxe! Alles is dicht bij elkaar: parkeren, sporthal, start/finish.
Ik kleed me om en loop wat warm door de wijk. Was het vanmorgen nog lekker koel, het wordt al een stuk warmer. Aan de ene kant wel lekker dat het mooi weer is maar eigenlijk zou het wel 5 graden koeler mogen zijn. Toch wil ik wel gaan proberen een PR te lopen en wil ik zo'n 4:20/km lopen.
Ik ben eens wat minder bescheiden en ga behoorlijk vooraan staan. Om 13:00 uur worden we weggeschoten en na een klein stukje door de bebouwde kom gaan we al snel het buitengebied in. De eerste km gaat veel te snel (4:00) doordat ik me toch door de snelleren mee laat slepen. Ik houd wat in en de volgende km's gaan in 4:12-4:20. Al vrij vlot ben ik bij de splitsing van de 10 en de 21 km, deze wordt duidelijk aangegeven en omgeroepen, keurig geregeld door de organisatie!
We lopen langs water over een fietspad, langs de Groote- of Achterwaterschap. Een prachtig stuk van het parcours. De 10 km passeer ik in 43:17. Een mooie tussentijd maar ik merk dat het toch iets te warm is. Om m'n hartslag niet te hoog op te laten lopen moet ik toch wat langzamer en gaan de km's nu tussen de 4:20 en de 4:30. Ik denk dat een PR er niet meer in zit.
De 15km gaat in 1:05:20 maar het beste van het lopen is er al af. Ik passeer nu wel de eerste molens van Kinderdijk en dat geeft een leuke afleiding. Het is hier erg druk op het fietspad met wandelaars en fietsers.
Vanaf 15 km gaan alle km's tussen de 4:30 en 4:40 en bij de finish wijst de klok 1:33:58 aan. Ik ben hier erg tevreden mee gezien het toch wel warme weer. In de uitslagenlijst blijkt ook wel dat ik er maar 26 voor me heb gehad van de 181. Oftewel bij de beste 15%!
Zeker voor herhaling vatbaar! Goed georganiseerd, veel vrijwilligers.

7 opmerkingen:

  1. Leuk je weer ontmoet te hebben Ronald. Ging iets te snel voor mij maar het was dan ook een training. Succes volgende week en ik lees het weer!

    Groet Cornxe9

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En nu aftellen naar de Graubunden marathon!
    Veel plezier volgende week.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk fotoverslag van je traininkje van gisteren Ronald ;) Veel plezier komende week !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's, Ronald! Het blijft toch een prachtig gebied om door te lopen... Hoewel de Graubundenmarathon ook niet mis zal zijn ;-). Succes alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ronald,

    Leuk je ff gespoken te hebben, mooie foto's heb je gemaakt! Misschien moest ik ook eens zo'n klein camera kopen voor onderweg, errug leuk.

    Groetjes Giesje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ronald, knap voorin gelopen !
    Dat PR komt nog wel een keer onverwacht als je wat minder snel start...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een super tijd en je bent zeker nog in vorm.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen