zondag 14 september 2008

In Flanders Fields

Ik mocht vandaag de gastheer van Frank Mc Gee zijn, een bekende ijshockeyspeler die in de Eerste Wereldoorlog omkwam. Veel deelnemers deden een extra gift bij de inschrijving die besteed wordt voor het ruimen van landmijnen in vroegere oorlogsgebieden. Als "tegenprestatie" krijg je dan de naam van een bekende sporter uit die tijd op je startnummer.
Je kunt je nauwelijks voorstellen wat een slagveld het hier is geweest en hoe ontzaglijk veel doden hier zijn gevallen. Het ziet er nu allemaal zo lieflijk uit in de Westhoek maar wanneer je goed kijkt zijn er ook heel veel begraafplaatsen en monumenten.
Toen ik bij een infomailtje van Andre Mingneau las dat er een pacer met startnummer 400 zou lopen voor de 4:00 uur antwoordde ik voor de gein dat ik wel 329 wilde, kom ik eindelijk eens onder de 3:30. Andre heeft 'm iets scherper gezet, nummer 328. Ik weet dus wat me te doen staat.
Vanmorgen om 04:00 uur opgestaan en eerst even op internet gekeken hoe Eric, Jannet en Arie het hebben gedaan in Winschoten op de 100km. Eric en Jannet hebben het gered, helaas Arie niet.
Om 04:30 vertrek ik naar Ieper, zo'n kleine 300km. Heerlijk rustig op de weg. Om 07:20 arriveer ik bij station Ieper waar de bussen staan die ons naar de start brengen.
Ik bel Sander even waar hij is. "Ben er over 10 minuten". Ik laat de eerste bus dus gaan.
De tweede bus is ook bijna vol. Ik bel Sander, hij is de weg wat kwijt geraakt. Ik ga al vast in de 3e bus zitten en waarschuw de organisatie dat er nog iemand komt. Gelukkig heeft Sander het station gevonde om 08:10.
Start is in Ramskapelle, een klein dorp. Eerst maar even in de rij voor het toilet.
Het is nog wel koud, een graad of 9.
Omkleden is in een grote schuur, prima zo! Sander gaat z'n vader opzoeken die hem zal begeleiden op de fiets.
Inleveren van de tassen. Het labelen gebeurt nog in de bus, daarom ontstaat er een wachtrij. Dat zou wel iets anders kunnen.
Het plein is al gezellig vol. De zon geeft de broodnodige warmte.
De hoofdorganisator van dit alles, Andre Mingneau, spreekt de lopers toe en wenst ze succes!
Uiteraard wordt het bijzondere karakter van deze loop nog eens benadrukt.
Deze soldaten uit WO I hebben niet veel zin naar het front te gaan. Motivatie was destijds ook een probleem.
Klaar in het startvak. Plotseling gaat er een schot af, volgens mij een paar minuten te vroeg. Waarschijnlijk zijn die geweren uit WO I wat minder betrouwbaar. Maar goed, rennen maar!
Eerst een klein rondje buiten Ramskapelle en dan weer door het dorp heen.
Ik loop de eerste km's in 4:45-4:50. Het lopen gaat heerlijk, het weer is mooi, de lucht is koel. Wel wat tegenwind op sommige stukken.
De route voert vooral langs de IJzer maar soms gaan we even rechts een dorpje door.
Publiek is niet overweldigend aanwezig maar daar ben ik alleen maar blij mee, ik houd wel van rust. Zo af en toe publiek op een brug is wel leuk! Vaak hilariteit wanneer ze zien dat ik een foto maak. Ben je nu met de wedstrijd bezig of niet?
Stuivekenskerke.
10 km gaat in iets meer dan 48 minuten.
Natuurgebied met schapen, heeft wel iets weg van de Kooipolder bij Henk in Groningen.
Na 15 km (1:12:40) lopen we langs loopgraven, althans een voorbeeld van hoe het geweest moet zijn.
Diksmuide, met op de achtergrond een gedenkmonument.
"Hier liggen hun lijken
als zaden in 't zand
hoop op de oogst
O Vlaanderland"
Gelukkig lopen we veel in de schaduw, het wordt inmiddels steeds warmer.
De halve marathon gaat in 1:42:45. Ik heb een buffertje opgebouwd om de 3:28 te halen.
Enthousiaste supporters!
De 30km gaat in 2:26:30. De 34e km is de eerste die net boven de 5min per km gaat. Ik voel nog steeds geen misselijkheid en ik besluit me nu volledig op de tijd te gaan richten, geen foto's meer. Die 3:28 moet te halen zijn vandaag!
Er volgen 5 km's boven de 5:00 en 3 er onder. Het laatste stuk is wat zwaarder omdat er wat hellinkjes in zitten.
Met een laatste eindspurt kom ik in 3:28:20 over de finish op de Grotemarkt in Ieper! M'n PR met 5 minuten verbeterd! Wat zo'n startnummer al niet kan doen.
De aankomst op het plein is leuk, oude, schilderachtige gebouwen, zonnetje, veel mensen, muziek. Iedere finisher krijgt van Andre Mingneau een hand, attent!
Een mevrouw uit het publiek is zo aardig een foto te maken. Tot mijn verbazing komt ook nu nog geen misselijkheid opzetten, misschien eindelijk de juiste drankdosering en samenstelling gevonden?
Imposant plein: Lakenhalle, Stadhuis, Sint Maartenskathedraal.
Wanneer ik gedouched heb komt ook Sander binnen: "het was eigenlijk 7 km te lang". We kletsen nog wat en daarna keer ik weer naar huis terug.
Een bijzonder geslaagde dag in velerlei opzichten!

17 opmerkingen:

  1. In Barneveld geen kip op de weg? Dat geloof ik niet;-)
    Wat een tijd om te gaan trainen, pfff.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen lange duurloop gisteren? Dat betekent toch niet dat je een blessure hebt of ziek bent? Of ben je heel toevallig nu aan het lopen richting Hellvoetsluis?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt waar? Is het wat ik denk dat het is? Dat zou geweldig zijn. (en nu op naar de 3:25)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor je reactie: grenzen kennen of falen is een wereld van verschil. Jij hebt weer een grens verlegd?
    Proficiat !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je PR, netjes gelopen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ronald, Van Harte Gefeliciteerd met je PR en vooral met de relaxte manier waarop je deze behaald hebt. Super dat je maag goed bleef.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met je PR! Misschien heeft de aanblik van een 2e "kooipolder" nog een beetje geholpen om op zo'n mooi PR uit te komen ;-)

    Gr.
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Proficiat, Ronald!
    alweer jezelf overtroffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. JAAAAAAA!!!!!!! Eindelijk onder die 3:30.
    Je weet nu dus wat je te doen staat: bij je volgende marathon vraag je om startnummer 324.
    Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig gedaan!!!!
    Het zat erin, en het moest er nu maar eens uitkomen (en dan dit keer niet je maaginhoud). Iets koeler weer en een relaxt begin zijn dus de sleutel geweest. Er moet nog meer inzitten, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. GEFEKICITEERD en wat een pracht prestatie op de marathon.
    Mooie tussen tijden en bjina het zelfde wat ik in Hoorn liep.Alleen toen ging de snelheid er uit bij de laatste 4 km..
    Top gedaan en ook nog eens foto's gemaakt, petje af.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van harte gefeliciteerd met deze mooie prestatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. geweldig! gefeliciteerd.
    Deze staat al een tijdje op mijn lijstje.
    maar komt steeds niet uit.
    Volgend jaar maar echt plannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Grappig als je bedenkt hoeveel tunnel visie je hebt als loper. Je zei dat je de spandoeken langs de route niet gezien hebt.

    er staan er drie op je foto's. De eerste waar je opmerkt dat er weining publiek is. De tweede op de foto van diksmuide en de derde hangt aan de finish.

    Je moet nog maar eens teruggaan om ze goed te bekijken. En vergeet dan niet meteen om startnummer 320 te vragen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Van Harte !! Echt zo leuk dat je een PR weet te lopen. Alweer de 5e Marathon dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Van Harte !! Echt zo leuk dat je een PR weet te lopen. Alweer de 5e Marathon dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Ronald ik had het vorig jaar al voorspeld, dat het niet zolang meer zou duren dat je onder de 3:30:00 zou gaan lopen.
    Gefeliciteerd

    BeantwoordenVerwijderen