zondag 21 september 2008

Rondje Kootwijkerbroek

Afgelopen week heb ik rustig aan gedaan, na de IFF marathon vorige week. Op woensdag een hersteltraining van 8 km en op vrijdag een extensieve intervaltraining (6x1000). Vandaag heb ik weer zin in een duurloop en de routeplanner van de fietsersbond geraadpleegd. Begin- en eindpunt op het huisadres en 2 tussenpunten boven en onder Kootwijkerbroek. Kiezen voor autoluwe route en er rolt een ronde van 24 km uit, 2 uurtjes lopen dus. Ik upload de route naar m'n Garmin en lopen maar!
Ik verlaat Barneveld via de Barnseweg. Er zijn weinig bossen in dit gebied, vooral een afwisseling van weilanden, akkers, huizen en boerderijen. Er is een waterig zonnetje die nog net wat warmte geeft.
Die mag zich wel eens kammen....
Wat geronk in de lucht doet me naar boven kijken. Blijkbaar is er een luchtshow ergens in de buurt, deze 2 vrachtvliegtuigen maken een paar rondjes.
Lange, rustige landweggetjes. Ze geven de gelegenheid voor wat nabeschouwingen van vorig weekend. Waarom liep het zo lekker? Waarom ben ik dit keer niet misselijk geworden?
Het was natuurlijk weer een combinatie van factoren. Ik kan er wel een paar bedenken.
Ten eerste was het ruim onder de 20 graden met een behoorlijke oostenwind. Dit gaf de nodige afkoeling.
Ten tweede heb ik me dit keer strict aan m'n drinkschema gehouden. Vooraf een flesje mix. Na 4, 8 en 12 km m'n eigen mix, bij 15km een gel met veel water, op 19km m'n laatste eigen mix, bij 25km weer een gel met water, bij 29 en 32 km water en daarna vrijwel niets meer.
Ach, een leuk smal fietspaadje, die kan alleen de fietsrouteplanner maar vinden.
Ten derde is m'n conditie een stuk verbeterd door de vakantie. M'n hartslag ligt beduidend lager op langere afstanden.
Ten vierde stond ik lekker ontspannen aan de start, was het een mooie route en gezellige entourage.
Ik kom langs deze route veel "huisdieren" tegen. Veel boerderijen en landhuizen houden er een kleine kinderboerderij op na.
Ten vijfde kon ik er natuurlijk niet om heen dat ik startnummer 328 had gekregen en dat ik het toch wel erg leuk zou vinden om dan ook 3:28 te lopen.
Ik pik nog een heel klein stukje van Kootwijkerbroek mee.
Factoren die enigszins tegenwerkten waren het vroege opstaan (04:00), de tegenwind op een paar stukken en wat onverwacht stijgende gedeelten op het eind.
De lange Meentweg die me weer terugvoert naar Barneveld.
Al met al een mix van factoren die goed uitpakte. En wanneer de maagproblemen wat vaker achterwege blijven wordt het lopen van mooie marathons nog leuker!
Na 23,5 km in 2:04 ben ik weer thuis. De fietsrouteplanner laat me toch steeds weer nieuwe weggetjes en paadjes zien.

9 opmerkingen:

  1. En ik maar denken dat je stiekem Rondje Voorne deed.
    Wat een pech zeg, dat ene secondje. Of was misschien het parcours toch 4 meter te lang? Kijk nog het eens goed na, misschien heb je dan toch een PR.
    PS Harderwijkerbos is tussen Harderwijk en Ermelo in, de trimbaanparkeerplaats is aan de Watertorenweg. Vandaar kun je ook in 10 min. naar het Beekhuizerzand, is ook een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag je tijd net op utslagen.nl, dus snel even hier naar toe gesurft ;-) Ik wist dat je in de buurt zat van je PR, maar 1 seconde is wel sneu. Misschien ben ik wel teveel met m'n tussentijden bezig onderweg, maar dit zou me niet gebeuren ;-)
    Maar niet te lang bij stilstaan, je weet nu dat een PR erin zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo kort op je PR binnenkomen is op zichzelf toch geen beginnersfout? Je traint toch om mooie bergen te veroveren? Je beloning is in ieder geval de uitwisseling van ervaringen van de Zermatt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ronald

    Jammer van die 2 sec maar toch een mooie tijd je weet dat er wat te verbeteren is.

    groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haast niet te geloven zeg, en wat is 1 seconden?..
    De volgende keer beter opletten en ik moet zeggen dat 1:32 een super tijd is waar ik jaloers op ben.
    En ik blijf het vreemd vinden dat je marathon tijd niet sneller kan?, als ik al 3:32 kan lopen met een PR van 1:38 op de halve marathon...dan moet je wel gemakkelijk 3:25 kunnen lopen..
    Maar wie weet komt die tijd.
    Geniet van de mooie halve.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beginnersfoutje? Nee hoor: de kunst van het uitgesteld genot!! De echte plezierloper demonstreert hiermee dat tijd geen rol speelt voor "een heer van stand". Die loopt hoogstens per ongeluk een PR ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Da's balen Ronald, maar je hebt wel ervaring met dit soort situatie's. Ach, er komt nog wel weer een gelegenheid waarbij je wel ruim onder je pr kunt lopen. Zelf was ik bij de Slachte ook niet helemaal op mijn hoede, want als ik elke kilometer een luttele 38 seconden harder had gelopen dan was mijn pr er ook aan gegaan (-: Heb er in iedergeval weer zin in om in het najaar een scherpe tijd op een van de beoogde marathons neer te zetten en kunnen we elkaar dan wellicht van dienst zijn! Heb ooit (2002) ook eens in Gennep gelopen, maar was het voor mij een zware bevalling, 1u47 en nog iets, Later in november liep ik tijdens de Zuiderzee marathon 3u21. dus misschien een goed omen?!

    Groet,
    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer, maar toch een hele mooie prestatie, succes in de bergen komende zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg vroeg zeg en je marathon tijd is echt super, wou dat ik dat ooit eens kon lopen!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen