maandag 3 augustus 2009

Gondo Event

Van Gondo Event

De naam van dit huis doet het dorp inderdaad eer aan: "Felsenblick". Gondo is een klein dorpje op 800 meter hoogte op de grens van Zwitserland en Italixc3xab. Je komt er door heen wanneer je via de Simplonpas naar Italixc3xab gaat. Ingeklemd tussen hoge rotswanden zal er weinig zon zijn. Desondanks weet dit dorpje een kleinschalig hardloopevenement te organiseren, een dubbele bergmarathon verdeeld over 2 dagen: 2x 42,2 km en 2x +2000/-2000 hoogtemeters.

Dag 1: Van Gondo naar Ried-Brig

's Morgens om 05:00 uit de veren om voorbereidingen te treffen en om 06:00 uur met de auto naar Gondo. Om deze tijd is het gelukkig rustig op de weg, we hebben inmiddels meegemaakt hoe druk de Kantonstrasse kan zijn! Bij aankomst in Gondo is het moeilijk een parkeerplek te vinden maar uiteindelijk weet ik m'n auto nog in een klein plekje te manoevreren.

Van Gondo Event

Velen hebben hier al de nacht doorgebracht en er heerst een ontspannen sfeer valt me op. Voor de finish morgen is een feesttent opgezet. Ik lever mijn weekendtas in bij een vrachtauto die alle spullen naar Ried-Brig brengt voor de overnachting. Nog lastig om te bedenken wat je allemaal mee moet nemen voor een tweedaagse.

Brigitte Wolf, die hier op een stoel staat omdat ze nogal klein van stuk is, is de drijvende kracht achter dit event. Ze vertelt dat er 140 inschrijvingen zijn uit 10 landen. Ook de winnaars van vorig jaar zijn er bij. We krijgen instructies over het parcours en het verwachte weer. Het zal vandaag vooral warm zijn....

Om 08:15 worden we weggeschoten en zullen we via de Simplonpas (2000 meter) en de Bistinenpas (2400 meter) via een omtrekkende beweging naar Ried-Brig gaan. Ondanks dat we in de schaduw lopen zweet ik de eerste km's al overmatig voor m'n gevoel. Ik heb m'n drinkrugzak bij me, gevuld met 2 liter Fantomalt mix en houd me strak aan m'n gebruikelijke drinkregime.

Van Gondo Event

Tot aan de Simplonpas volgen we een route met rotsblokken, bospaden, trappen, enz. De gemiddelde stijging valt nog wel mee, alleen op de steilere stukken wordt gewandeld.

Ook lopen we door een aantal tunneltjes waar je niet te lang moet zijn.

Weinig mensen langs het parcours, zo af en toe weliswaar het bekende "hop hop hop". Hier zijn we vlak voor het hoogste punt van de Simplonpas. De afwisseling onderweg doen de km's snel voorbij gaan en daarmee ook de tijd. Het is geweldig om het ene moment door het bos te lopen, het volgende moment langs rotswanden te gaan en dan weer over alpenweide's.

Van Gondo Event

Op de Simplonpas gaan we in westelijke richting om de Bistinenpas te bedwingen op ruim 2400 meter hoogte. Dit pad voert over een kale, steile, rotsige helling en ook zowaar door een sneeuwveldje. Iemand vertelt me later dat ze hier is uitgegleden en onderaan belandde. Sportschoenen hebben weinig grip op de sneeuw merkte ik ook.

Na een steile, vermoeiende en warme klim kom ik na 3 uur en 30 minuten "boven" (24 km). Vanaf hier gaat het steil naar beneden, na verloop van tijd gelukkig ook grote stukken door het bos voor de nodige afkoeling. Deze kant van de berg vind ik persoonlijk iets minder fraai.

Deze koeien hebben waarschijnlijk al heel wat lopers voorbij zien komen maar zullen geen stap wijken, ook niet voor mij. Een Zwitser die ik spreek blijkt een klein jaar in Nederland gewoond te hebben en nog een behoorlijke Nederlandse woordenschat te bezitten, ondanks dat het 30 jaar geleden is!

Van Gondo Event

Het lopersveld is inmiddels enorm uitgerekt. Op de afdaling loop ik bijna 10 km helemaal alleen. De temperatuur loopt enorm op. Op ongeveer 41 km is het de bedoeling dat we dwars door een "gesicherte" bergbeek gaan ter herinnering van het wegslaan van een brug in het verleden. Echter, de beek is te wild zodat we toch maar de brug nemen. Vlak hierna loop ik verkeerd en na een paar 100 meter keer ik weer terug naar het juiste punt. Een paar lopers zijn me voorbijgegaan. Er volgt nu een korte maar zeer steile klim. En deze klim wordt een kwelling voor mij. Bloedheet, windstil, stijging meer als 20%. M'n maag speelt op en tot 3x toe ga ik even in de schaduw zitten. Met sjokken kom ik toch nog boven.

Het is nu nog slechts 1500m naar de finish en in een jogtempo kom ik na 5 uur en 54 minuten over de streep. Ik ga direct in de schaduw zitten met een beker cola om bij te komen. Het is inmiddels ruim 30 graden. Beide doelstellingen gehaald: genieten (op het laatste stukje na dan) en binnen de 6 uur. Hiermee ben ik in mijn "Alterklasse" 19e van de 41.

Na een heerlijke douche zoek ik een plekje voor het overnachten op. De slaapplaatsen zijn ondergebracht in de plaatselijke Civilschutz Anlage, een schuilkelder met 150 slaapplaatsen, nog stammend uit de tijd van de koude oorlog. Het is er wel koel maar o zo muf, zeker nadat iedereen hier z'n loopschoenen en -kleding heeft uitgehangen. Geen enkel streepje licht van buiten, vrouwen en mannen door elkaar in aaneengesloten bedden. Een aantal die dit toch te benauwend vinden nemen hun matras mee en zoeken elders in het gebouw van de turnhal een plekje of gaan buiten liggen. Had ik achteraf ook moeten doen....

Na een heerlijke pastamaaltijd met heel veel sla en wat nakletsen gaan de meesten al rond 21:00 uur naar hun bed. Ik maak nog even een rondje door het dorp maar ga dan ook vroeg m'n bed in. Maar dan de nacht, wat een ellende. Naast me een vrouw met een bepaald niet stille slaapzak (volgens mij gewoon plastic) en elke 10 minuten zich draait, mensen die het grote licht aan doen om even naar de wc te gaan, snurkers, enz. Maar goed, wanneer ik om 05:00 uur opsta hebben m'n benen iig rust gehad, hooguit zo'n 2-3 uur geslapen/gedommeld denk ik.

Dag 2: Van Ried-Brig naar Gondo

Van Gondo Event

Na opfrissen en een uitgebreid ontbijt met een paar koppen koffie voel ik me toch weer helemaal fit om aan deel 2 te beginnen. De snelsten, Martin Schmid en Lizzy Hawker, starten om 07:00 uur als eerste met vervolgens de nummers 2, 3 enz met de achterstand die ze de eerste dag hadden. Om 07:30 uur mag dan de rest starten, waaronder ikzelf dus. Volgens Brigitte Wolf zal het aan deze kant van de pas droog blijven maar in Gondo regent het en mogelijk krijgen we onderweg onweer en stortbuien.

Vanuit Ried-Brig gaan we nu meer via de oostelijke zijde naar de Simplonpas. Direct al een flinke stijging waardoor een ieder op de snelwandelpas overgaat. Het is behoorlijk benauwd en met het zweten heb ik al snel een zwerm hinderlijke vliegen om me heen hangen.

Tot aan de Simplonpas volgen we een leuk parcours: bos, weides, steenvlaktes enz. Het is ook nu wel weer telkens goed uitkijken waar je loopt. Voordat je het weet lig je languit en kom je vaak ook hard terecht. Ook moeten we nu regelmatig hekjes openen om verder te kunnen.

Van Gondo Event (excuus voor de wazige vlek, lens vuil)

Lange tijd zien we deze elegante brug over het dal liggen, onderdeel van de Simplonroute. Van alle kanten krijgen we 'm te zien. Schitterend zeg ik als civiele techneut, maar het blijft natuurlijk wel vervuiling van het landschap.

Van Gondo Event

Ben je op 1750 meter hoogte, moeten we eerst weer dalen naar 1550 meter om vervolgens via dit dal naar de Simplonpas te lopen. Hier lopen ook degenen aan de Nordic Walking van 28km meedoen en iets later gestart zijn maar 10 km minder hebben afgelegd. Aardig dat ze even een stapje opzij doen wanneer een "hardloper" er aan komt.

Bovenop de Simplonpas (2000m) begint het te regenen, precies zoals Brigitte het had voorspeld. En even later de eerste bliksemflits en het gedonder. En voordat ik het weet loop in de stromende regen en ben ik geheel doorweekt. Soms wordt de regen even een poosje minder maar dan breekt het onweer echt los! Achter elkaar bliksem, donder en een enorme hoosbui. Onverstoord loop ik gewoon verder. De paden worden steeds slechter, glibberiger en modderig. Het is nu zaak niet uit de glijden. Op het laagste punt (1290m) is weer een drankpost en vandaar volgt een steile klim naar Furggu op 1850m.

De paden zijn beekjes geworden door de regen. Ik heb geen droge vezel meer aan m'n lijf zodat ik de lens ook niet droog kan maken. In een groepje van 4 beklimmen we deze drassige berg.

Van Gondo Event

Na 5 uur en 35 km lopen komen we aan de top maar tot onze grote teleurstelling blijkt de wedstrijd afgebroken te zijn en "mogen" we niet meer verder. De afdaling is dusdanig steil en glibberig dat de organisatie het niet meer verantwoord vindt. We worden naar een boerderij iets verderop verwezen waar we een heerlijke kop warme bouillon krijgen en na verloop van tijd met een taxibusje worden opgehaald. Lopers die nog niet aan deze laatste beklimming begonnen waren, zijn al bij de voet van de berg tegengehouden. De eerste lopers zijn nog wel gewoon gefinisht.

Iedereen in het busje heeft een wat tweeslachtig gevoel. Enerzijds begrijpelijk dat het afgebroken is, anderzijds waren we er zo dicht bij. Later komt er trouwens toch nog een groepje over de finish die vlak voor me liepen en toch verder zijn gegaan op eigen risico.

Ik heb het inmiddels wel erg koud gekregen en helaas blijken de douches ook nog koud te zijn. Toch maar even gedoucht en droge kleren aan. Nog wat napraten en dan horen we dat de prijsuitreiking nog wel even op zich laat wachten. Door het afbreken van de wedstrijd wordt nu de doorkomst op de Simplonpas als tijd meegenomen voor het eindklassement. Ik haal m'n t-shirt maar op en rijd terug naar de camping om daar een warme douche te nemen.

Al met al weer een geweldige belevenis en daar is het me met name om te doen. Wellicht volgend jaar nog maar weer eens overdoen!

1. Die 2-literfles, toch niet als begin van de marathon?? Veel plezier!

2. Dus .....Kredietcrisis zorgt voor toename ruilhandel in natura ;-)

3. je treft het niet met dat weer, hier was het heerlijk, veel plezier!!

Kees

4. wow Ronald, wat een verhaal.. kan mij voorstellen dat iedereen baalt maar een organistatie neemt natuurlijk geen risico's. Wel een mooi verslag en dito foto's (jammer dat alleen de enige foto waar je op staat nou precies onscherp is.. of wil je niet herkend worden :))

gefeliciteerd in ieder geval want ik vind ruim 5 uur lopen door de bergen al een prestatie op zich!!

5. Beter een klein beetje gebaald, dan ernstig in de problemen, denk ik dan maar. Zo te lezen een prachtige uitdaging die je toch succesvol hebt volbracht. Klasse!

6. ze zullen wel gedacht hebben: die lopers zien er niet uitgeslapen genoeg uit om ze door te laten lopen. Mooi avontuur, volgende keer een tentje meenemen ?

7. Weer een mooi verslag met mooie plaatjes.
    Als je dit zo loopt dan moeten de ultra's ook geen probleem zijn, de tijdsduur heb je al volgemaakt.
    Jammer dat je niet de kans kreeg tot de finish te lopen, maar wel een begrijpelijk besluit.