woensdag 26 augustus 2009

Hartlopen

Nee, geen tikfout in de titel. Ik ga eens meer op hartslag lopen dan zomaar hardlopen. Alleen is de vraag welke hartslag? 70%, 80%, 85% of 90% van de maximale hartslag? Waar ligt de grens dat mijn maag nog wel blijft functioneren?

Ik heb daarom eens de gegevens van een aantal marathons (of langer) naast elkaar gelegd. Een belangrijke factor die ik hierbij ook heb meegenomen is het weer van die dag en dan met name de temperatuur. En de uitkomst vind ik vrij frappant. Ik heb gekeken naar de gemiddelde hartslag over de eerste helft van de wedstrijd en de consequentie die dit had voor het verloop van de rest.

Bij warm weer (20 gr en hoger, open zon) en HRgem van 170 (89%) gaat het fout in de 2e helft. Bij koel/koud weer gaat het bij HRgem 170 meestal goed. Bij warm weer en HRgem van 160 (84%) gaat het ook weer goed. Verder wijzen rustige trainingslopen ook uit dat mijn maag blijft functioneren. Uitzonderingen op deze bevindingen zijn echter wel te vinden maar die worden vooral veroorzaakt door te weinig drinken vanaf het begin.

Het is dus nu de kunst om bij de start van een wedstrijd een juiste inschatting te maken voor de wenselijke hartslag in de eerste helft. Als richtlijn houd ik maar de getallen max 160 aan voor warme dagen en max 170 voor koel weer. Zelfs dit is nog vrij hoog denk ik, beter is nog om de bpm's nog lager te houden zodat de tweede helft versneld kan worden (negatieve split). Tempo mag dus de eerste helft geen leidraad zijn!

11 opmerkingen:

  1. wow, gave foto's.. wordt nu al moe als ik naar al die klimmen kijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor succes Han Kan...kan ik gebruiken...hopelijk trekken mijn medelopers me over de dijk.....thanks
    groet rob

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En hoeveel % HFmax zijn die 160 resp. 170 dan?
    Dit lijkt me een goede benadering. Hoewel je natuurlijk niet alle variabelen tegelijk moet veranderen, zou ik ook nog eens kritisch kijken naar isotoon/hypotoon karakter van je sportdrank, de temperatuur ervan en de hoeveelheid/frequentie waarmee je drinkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handig al die gegevens analyseren. Zelf heb ik nagenoeg nooit maagproblemen. Hoe hard ik ook loop of start. Kan veel verdragen. Maag protesteert nooit. Ik loop marathon meestal zo: 1e 10km hf 155-160, 2e 10km hf 160-165, 3e 10km hf 165-170, 4e 10km hf > 170 (tot ca. 185) Nooit maagproblemen gehad. 17 marathons gelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. AANVULLING: en koud of warm weer maakt me bij een marathon niets uit. Ik loop altijd op deze manier. Drink nagenoeg nooit sportdrank, alleen water en een halve banaan. That's it. Heeft al vaak goed uitgepakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja, wat is je maximale hartslag Ronald? En ja, misschien drink je te veel of het verkeerde?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn HFmax is ca. 190, dus 170 komt overeen met 89% en 160 met 84%.
    Ten aanzien van wat ik drink en hoeveel heb ik al veel geexperimenteerd en uiteindelijk ook met een sportdietiste onderzocht en advies gekregen.
    Ik ben eigenlijk nog nooit, ondanks adviezen, bezig geweest met een veel rustiger start (op een vlakke marathon).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ronald, je hebt in het verleden al wel een of meerdere keren een negatieve split gelopen. Dat ging qua maag volgens mij steeds goed!
    Succes met je aanpak. Zelf let ik er vooral op de eerste 15 minuten rustig aan te doen. Hartelijke groet, Martin.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. duidelijk verhaal. En herkenbaar. Met een marathon let ik overigens nooit op mijn hartslag, ik ga voor een tijd.. maar ja, of dat de juiste manier is ? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weer helemaal bijgelezen, mooie zwerfloop in Hoenderloo. Bij mij pakte dat iets anders uit en werden het 40km's, beter op zon letten in het vervolg. Succes met lopen op hartslag en met je maagklachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Ronald,

    Via via ben ik op jouw site terechtgekomen. Leuke verslagen die je maakt. Je hebt sinds Graubxfcnden niet stilgezeten zie ik al wel. Met name deze trail lijkt mij ook zeer de moeite waard. Als ik tussen de regels door lees, beveel jij deze loop ook wel aan.
    Misschien lopen we elkaar nog weer eens onverwachts tegen het lijf.
    Heel veel loopplezier toegewenst op je vele tochten.
    Groeten,
    Jaap en Evelien

    BeantwoordenVerwijderen