zaterdag 28 juli 2018

Stellkopf (vanaf Rollbahn Flattach)

Vandaag moest het er van komen. De hele dag mooi weer voorspeld, dus een lange tocht is mogelijk. Mijn doel is de Stellkopf op 2851m hoogte. Ik start vanaf de parkeerplaats bij de Rollbahn waar je komt via Laas/Grafenberg. Het laatste stuk is tolweg (5€ aan munten).

Een horizontaal pad van 4 km lang, vroeger gebruikt voor de koperwinning. Je bent hier op ongeveer 1750m hoogte. Ik start om 06:15 uur.

Inclusief een tunneltje.

Na 4,5 km kom je bij het Fraganter Schutzhaus. Het is hier nog erg stil.

Vanaf het Fraganter Schutzhaus tot deze Almgasthof (Eggerhutte) ga je over een gewone weg, licht omhoog. Hierna gaat het echt beginnen.

Eigenlijk ga je in één rechte lijn naar de Schobertorl op 2360m. Door alm weiden, langs hutten en een bergbeek.

Schobertorl na iets meer dan 2 uur bereikt. Vanaf hier wordt het het even wat zoeken. Ik wil namelijk een stuk afkorten en op de kaart staat wel een pad aangegeven maar niet gemarkeerd. Ik volg precies de GPS route over de alm, richting noordwesten.

Het belangrijkste is dat je op de juiste plaats uitkomt in het dal met het pad naar de Stellkopf. Vanaf hier is gelukkig wel een goed zichtbaar pad te zien.

Je komt uiteindelijk bij dit huis uit waarna je direct naar boven kunt naar het bergpad. Ik ben er hier dus al omheen gegaan.

Het pad voert groene alpenweiden. De Stellkopf is links te zien bij het witte sneeuwveldje.

Uiteindelijk kom je op een soort scharte waar je naar rechts moet, het laatste stuk.


Boven! In precies 3 uur en 45 minuten (10:00 uur). In de verte is de Grossglockner te zien.

In 1992 is dit kruis neergezet.

Molltaler Gletscher is goed te zien.

Op de top pauzeer ik een half uur. Eten, drinken, droge sokken aan, insmeren tegen de zon. Daarna ga ik weer naar beneden. Onderaan zie ik de man en vrouw komen die ik op de heenweg heb ingehaald.

Harmlose Wolken.

En weer door de groene weiden terug. Hier kun je mooi zien waar ik naar toe moet. De Schobertorl ligt iets links van het midden.

Dat is de doorgang waar ik straks weer naar boven moet om bij de Schobertorl te komen.

Deze koe hindert enigszins om de overstap te maken. Maar gaat uiteindelijk een stapje aan de kant.

Zo ga ik op m'n gemak weer verder naar beneden, alhoewel: m'n voeten gaan wel zeer doen.

Totaal ben ik 26 km onderweg geweest met 1400 m op en neer. Totaal 7 uur en 50 minuten.
Mooie tocht maar eigenlijk jammer dat je 2x4 km Rollbahn moet lopen, dat is wat saai en extra belasting voor de voeten. Je kunt de Stellkopf ook vanaf het Sadnighaus beklimmen, dan is het beduidend minder ver.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten