zondag 23 juli 2023

Hohe Nase - Zellinkopf - Leitenkopf

 

Ik start vanaf Marterle op 1836m (boven Rangersdorf). Om 06:00 uur vertrek ik daar. Nog helemaal rustig. Ik ga eerst naar het noordoosten om de Hohe Nase (2560m) te beklimmen. Hier zijn veel lawinehekken geplaatst om Tresdorf te beschermen. Het laatste stukje is best pittig naar de top. Na een kwartier pauze loop ik via de graat naar de Zellinkopf (2597m), het hoogste punt voor vandaag. Ook hier weer een pauze. Als ik verder wil gaan naar de Leitenkopf zie ik een bordje "Achtung, nur für geübte". Over het algemeen betekent dit: Schwindelfrei sein und trittsicher. Ik ga dus gewoon door. Inderdaad best een overgang om goed op te passen. Op de Leitenkopf (2449m) neem ik wederom een pauze en daal dan af naar Ebeneck (2283m). Vandaar gaat het terug naar Marterle. Daar is het ondertussen ontzettend druk geworden. Ik zie nu ook hoe asociaal ik mijn auto geparkeerd had, oeps. Totaal 10,7 km, 920m stijging/daling en 5 uur en 20 minuten onderweg geweest

De zon zit nog achter de bergen


Lienzer Dolomiten op de achtergrond.

De Hohe Nase in zicht

Lawinehekken om Tresdorf te beschermen

De Sattel is in zicht, vandaar eerst naar de Hohe Nase


Daar ga ik straks heen

Best nog een pittige klim, maar ik ben op de Hohe Nase (2560m)

Vele km's lawinehekken

Daar achter is mijn tweede top, de Zellinkopf

Links de Grossglockner




Een vreemd kruis op de Zellinkopf. Op de kaart aangeduid als Sängerkreuz.

Molltal richting Heiligenblut

Langs de graat zodadelijk naar de Leitenkopf.

Een bordje geeft aan: "Achtung, nur für geübte".

Aankomst op de Leitenkopf. Hier het kleine kruis.

En een groot kruis met klokkenspel.

Hier kom ik vandaan.

En hier ga ik zo heen (Ebeneck)


Terugblik op de Leitenkopf.


Door de bossen terug naar het beginpunt.

Daar was ik dus: van de rechter top tot helemaal links.


Inmiddels een stuk drukker, er is een kerkdienst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten