donderdag 20 juli 2023

Zietenkopf-Loneskopf-Ederplan

 
Vanochtend om 05:40 uur gestart vanaf een parkeerplaats bij de Zwischenberger Sattel (1474m). Hier kom je via een Mautstrasse vanaf Iselsberg-Stronach. Eerst een stevige klim door het bos naar Anna Schutzhaus in een klein uurtje. Daarna via een bergrug via Loneskopf (2243m) naar Zietenkopf (2483m). Totale afstand tot aan Zietenkopf is 8 km en 1300 hoogtemeters. Na 2 uur en 40 minuten was ik boven. Ik wilde via een andere route terug, maar het uitzicht vanaf de bergrug was zo schitterend dat ik bijna dezelfde route terug heb genomen, alleen nu wel via Ederplan waar ook een kruis staat. Totaal bijna 6 uur onderweg geweest. Wederom een schitterende bergtocht. En op tijd terug voordat zich weer onweersbuien ontwikkelen.

De zon komt net op.
Een omheind vijvertje, op de achtergrond de Lienzer Dolomiten.

Een bron, naast het huisje kun je er van drinken.
Anna Schutzhaus, nog volop in rust om deze tijd

Die kant mag ik op, eerst naar de Loneskopf.

Op de Loneskopf, een vreemd kruis

Helemaal achteraan de Zietenkopf, het kruis is net te zien.

Schapen die netjes op zij gaan voor mij.

Na 2 uur en 40 minuten op de Zietenkopf.


Kijkje in het dal met Lienz op de achtergrond.

Een speciaal steentje met een wens achterop.

Het Moelltal, Goldberggruppe

En nog een restje sneeuw.

Winklern.

Daar kom ik net vandaan, nu voor de tweede keer op de Loneskopf.

Ik loop nu ook nog door naar het kruis op Ederplan. Hier kom ik voor het eerst vandaag mensen tegen.

Nog steeds rustig, het is pas 10:39 uur

Net een schilderij

Koeien grazen in de schaduw

Vanochtend bij de start was ik de eerste, nu staat het vol.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten