donderdag 27 juli 2023

Wollinitzenalm - Mauternitzscharte (2332m) - Krippenhöhe (2478m) - Törlkopf (2517m)

 

Dit is de route van vandaag. Vanaf 1220m hoogte naar 2517m.

Ik parkeer de auto vlak voor een slagboom op een weggetje vanaf Waben naar de Wollinitzenalm. De hoogte is hier ongeveer 1220m. Het is nu even over 05:30 uur.

Hier start de bergtocht dus.

De zon scheert over de bergtoppen. Het is nog heerlijk koel.

Op dit bordje wordt aangegeven de weg te blijven volgen maar ik heb gezien dat er hier naar boven ook een pad zou moeten zijn. Die heb ik goed in mijn Garmin gezet. Het blijkt wel een beetje een zoektocht.

Uiteindelijk kom ik hier uit het bos en mag dan nog een veld oversteken.

Uiteindelijk kom ik aan het begin van de Wollinitzenalm. De bedoeling is dat je hier rechtsboven de hut een pad langs het hek volgt. Maar dat ontdek ik pas op de terugweg. Op de heenweg vind ik die pas later.

Eigenlijk volg je op de alm steeds deze rug tot aan de Mauternitzscharte, rechts van het beeldmidden.

Uiteindelijk mag je deze pittige grashelling op om op de....

.......Mauternitzscharte te komen. Ik ga direct door naar de Krippenhöhe in oostelijke richting.

Inderdaad, verse sneeuw van gisteren.

Bovenop de Krippenhöhe. De Törlkopf is in zicht. Hier even een lastig stukje met gesicherte gedeeltes.

Na iets meer dan 3 uur ben ik boven. Een paar gestapelde stenen is alles. Op de achtergrond de Sauleck.

Linksonder de Lonzaköpfl waar ik al vaak ben geweest vanaf Himmelbauer.

De imposante berg in het westen is de Böseck. En rechts de Mauternitzscharte / Krippenhöhe waarover ik gekomen ben. 

De Resseck (2498m). Eigenlijk zou ik hier zo naar toe moeten kunnen lopen, ziet er niet te moeilijk uit.

Als je goed kijkt zie je 3 nieuwsgierige steenbokken. Die komen hier meer voor.

Hier vond ik de staalkabel wel van nut.

Hier ook....

De Wollinitzenalm nu helemaal in de zon.

Vanuit Mallnitz zou je hier ook naar boven moeten kunnen komen op de Mauternitzscharte.

Hier het steile veld weer naar beneden.

Spiegeling van wolken en bergen in het bergmeertje

Teriugblik op de bergkam waar ik was.

Bergflora

Zoals je ziet is er wel een paadje, maar dat vind ik pas nu.


Deze paal lag op de grond, heb ik provisorisch weer rechtop gezet. Er is vanaf hier ook een paadje naar Flattach/Himmelbauer maar ben bang dat die ook overwoekerd is.

Zwammen in een boomholte.

Weer bijna terug bij de auto.

Totaal 18,4 km, 1365 hoogtemeters en 6 uur en 20 minuten wandelgenot.

1 opmerking:

  1. Mooie wandeling Bergloper kan ik deze wandeling downloaden op GPX bestand

    BeantwoordenVerwijderen