maandag 17 juli 2023

Stagor - Lenkenspitz - Rottensteiner Tal

 
Wederom een mooie dag, dus weer op pad. Dit keer een prachtige bergtocht vanuit het Rottensteiner Tal (boven Steinfeld / Drautal) op 1200m naar de Stagor (2289m) en van daar uit een heerlijke hoogtewandeling over een bergrug. Daarbij diverse bergtoppen meegenomen: Speikbichl (2285m), Moscheggstand (2243m), Lenkenspitz (2298m), Karlhöhe (2243m). Na 5 km weer het Rottensteiner Tal ingegaan, dwars over bergweiden tot ik weer op het hoofdpad kwam. Het was geen eenzame tocht, er waren ook koeien en schapen. Op de Obere Orteralm stond een hut waar ik een praatje maakte met een Duitse vrouw. Zij is daar de hele zomer alleen om op de koeien te passen. Dat is nog eens onthaasten....

Parkeren doe ik net na de wegwijzer naar de Stagor, bij een keermuur met flink wat parkeerruimte. Eerst een flink eind een Forstweg volgen tot voorbij de Möslacheralm.

Möslacheralm

Nat gebied hier, veel koeien

Aankomst op een kleine Sattel zonder naam

Wel een scheefstaande wegwijzer

Aankomst op de bergrug, nog even wat verder naar de top van de Stagor

Stagor

Na een korte pauze helemaal over deze bergrug, zo'n 5 km


Speikbichl

Moscheggstand (op de achtergrond de Stagor)

Op de Lenkenspitz

Nu afdalen naar het punt waar ik terug ga naar het Rottensteiner Tal


Hier ga ik schuin links van de paarden naar beneden naar de Obere Orteralm

Ik houd rechts van het meertje aan en kom dan op de route die naar de Grakofel gaat.

Oberer Orterhütte. Vanaf hier een pad naar de Untere Orteralm, redelijk goed te volgen.

Rottensteiner Tal

Untere Orteralm


Geen opmerkingen:

Een reactie posten