zondag 8 februari 2009

Parcours Drents Friese Wold Marathon

Van Parcours Drents Friese Wold Marathon

De laatste 2 edities was er wat discussie over juistheid van de lengte van deze prachtige natuurmarathon. Nu hoeft een marathon wat mij betreft niet op de meter te kloppen maar toch wel bij benadering 42,2km. In 2007 bleken een aantal GPS horloges rond de 41.6 aan te wijzen en in 2008 zelfs 41.3. Overigens waren de parcoursen van die 2 edities ook niet geheel gelijk qua startplek.

Aangezien ik graag met kaarten en digitale hulpmiddelen pruts ben ik xc3xa9xc3xa9n en ander eens nagegaan voor dit parcours. De gelopen route van vorig jaar heb ik uiteraard nog beschikbaar en uitgezet op gedetailleerde kaarten. De Forerunner heeft z'n werk toen goed gedaan aangezien nergens een significante afwijking van de bos-, heide- en fietspaadjes is te bespeuren. Ik heb de route vervolgens m.b.v. Oziexplorer nogmaals handmatig nagemeten maar kwam ook toen weer op 41,3 km uit. Dan kan ik toch niet anders concluderen dan dat het parcours te kort was (mijn PR van destijds heb ik toen ook weer bijgesteld).

Ik heb contact gezocht met de organisatie van deze marathon (St. Sport Promotie Diever) en hun ook de kaarten laten zien. Zoals ik al vermoedde had er vorig jaar nog een tweede rondje door het dorp gelopen moeten worden. De voorfietsers waren echter na het eerste rondje al direct richting het Drents Friese Wold gegaan, waarschijnlijk omdat dit ook bij de "28km" het geval was die een kwartier eerder startten. "Er was toen geen redden meer aan..." aldus Jan Winters van deze sympathieke organisatie. Verder haalde hij er nog kleine afwijking uit waar we juist iets te veel hebben gelopen. Al met al de ontbrekende 900 meter.

Ik heb inmiddels in samenwerking met de organisatie alle afstanden van de DFWM op de kaart uitgezet en van de marathon een exemplaar in MapMyRun gezet, zie: Parcours Drents Friese Wold Marathon. Maar je kunt ze ook als plaatjes in mijn album bekijken via deze link.

DFWM editie 2008

De tijd is niet het belangrijkste element bij het lopen van deze marathon. Sterker nog, hoe langer je er over doet des te langer kun je genieten van dit soort doorzichtjes, zeker als het weer nog een beetje meewerkt. Maar ja, zoals het spreekwoord zegt: maart roert z'n staart. In 2005 werd 'ie nog afgelast vanwege de sneeuw in het bos terwijl we in 2007 al zo'n beetje de eerste lentedag beleefden en we korte broek en t-shirt liepen. Bij deze marathon komt er dus bijna altijd een tevreden loper over de finish: of omdat je een mooie tijd hebt gelopen of omdat je gewoon hebt genoten van het landschap.

Op zaterdag 14 maart is de volgende editie en ik zie er weer naar uit om hier te lopen!

7 opmerkingen:

  1. Ronald,

    Van harte gefeliciteerd met je wederom prachtige resultaat in de Tour. Petje af.

    Groeten,
    Rob Boot

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoe je met die kaartjes en afstanden bezig bent, deze marathon viel mij ook op door de route door het bos.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het blijft hoe dan ook een prachtige marathon. En toch zal ik er dit jaar niet bijzijn, helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Slimme actie met al die kaartjes! Gaat de organisatie de Marathon nu aanpassen? Of ga jij voorop lopen ;-)
    Ziet er mooi en rustig uit. Wellicht 2010...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig parcours daar, vorig jaar daar de 28 gelopen maar nu kies ik voor de CPC 14 maart. Komt er geen wedstrijd meer voor 14 maart?
    Succes alvast in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heeft Jannet hier in 2008 geen PR gelopen ? ? Aaaaaaaaaaaaaah...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. HoiHoi,
    ik zat een beetje op internet te zoeken naar foto's en toen kwam ik toevallig uw log hier tegen :D
    Wat ontzettend leuk!
    Ik was vooral geintereseerd in de Tour de Tirol, en ik vind het echt superleuk dat u heeft meegedaan :D
    Zelf ben ik niet een hardloper, meer een wandelaar.
    Mijn tante en oom organiseren de Tour de Tirol, en zijn dan ook JolSport.
    Bij xe9xe9n foto staat er: 'bij xe9xe9n tafel komt er veel Nederlands geklets van af, de vrouw in het geel praat ook aardig Nederlands'.
    Nou die vrouw in het geel is mijn tante :D
    En dat klopt, want ze is Nederlandse. Ik vond het wel heel grappig om haar op de foto te zien :D
    Gaat u dit jaar weer meedoen?
    Ik ga dit jaar met mijn moeder en wat vrienden. Aanmoedigen natuurlijk en Nordic Walking op de Hohe Salve :)
    Misshien vind u het een beetje raar dat ik zo reageer, maar ik vond het gewoon erg grappig en leuk :D

    Groetjes en hopelijk tot in Tirol ;)
    Maaike

    BeantwoordenVerwijderen