dinsdag 24 februari 2009

Tjeukemeer

Van Tjeukemeer

Al een tijdje heb ik me bedacht om van het vele reizen door Nederland ook eens te profiteren om zo elders ook eens een leuk duurloopje te doen. Vooral omdat het bij vertrek bij de klant nog licht is en nog ruim voor het avondeten. Het alternatief zou namelijk zijn om 's avonds in het donker te trainen met vaak nog een te volle maag en beide vind ik minder prettig. Oftewel, ik mag graag wat zien en loop beter op een lege maag.

Via de A6 ben ik al vele malen langs/door het Tjeukemeer gereden en nu heb ik een duurloopje van 12 km uitgezet langs de zuidoever van het meer. Op Google Maps ontdekte ik een mooi klein fietspaadje langs de zuidoever en zet de route in m'n Garmin.

Van Tjeukemeer

Ik parkeer m'n auto aan het begin van het fietspad en kleed me om in de auto. Het paadje is vernoemd naar Lodo van Hamel, een verzetsheld uit de WOII die helaas om kwam na een mislukte poging om hem bij het Tjeukemeer weer terug te halen naar Londen.

Van Tjeukemeer

Op mijn "rondreis" door Friesland kwam ik vandaag al verschillende van deze karakteristieke gebouwtjes tegen. "IT - GEMAALTSJE" wordt vermeld op de voorkant. Het ziet er niet naar uit dat dit gemaal nog in gebruik is, de deur staat namelijk open en het ziet er enigszins vervallen uit.

Galerie het Gemaal in Echten

Het is een prachtig paadje dat langs rietkragen, opschrikkende eenden, beelden, huisjes, haventjes en bootjes voert. Zie ook het fotoalbum.

Naast de gemalen wekken ook de schoorstenen in het landschap mijn interesse. Ze vormen de stille (en soms ook nog rokende) getuigen van het rijke industriele verleden van ons land. Ze werden gebruikt voor de afvoer van verbrandingsgassen bij het verwarmen van water tot stoom voor een stoommachine. Waar een schoorsteen nu een symbool van vervuiling is was het in de 19e eeuw een symbool van welvaart. Lees meer....

Ik let totaal niet op snelheid maar loop gewoon een ontspannen tempo en maak zo nu en dan een foto. Door het plaatsje Oosterzee om vervolgens in Echtenerbrug weer om te keren. Na 11 km weer terug bij de auto en begeef ik me weer op weg naar Barneveld. Dit ga ik zeker vaker doen.

7 opmerkingen:

  1. Wat kan de herfst in Nederland toch mooi zijn, dat zal ik echt missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wie zei ook weer dat lopen een vorm van reizen is? Leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superleuk idee om dit zo te plannen! Het is altijd lastig om naast een drukke baan je trainingen te plannen, maar op deze manier kun je het prima combineren. Compliment!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ronald

    Ik heb ook vaak het idee gehad om zoiets te plannen. Ik in mijn werk als ICT monteur kom ik op veel verschillende plaatsen in Heel Nederland. Maar het komt er niet van om ook daar te gaan lopen.Omdat vaak een douche gelegenheid ontbreekt.
    Maar ja je ziet wel veel van dit mooie land.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke route, eentje om te onthouden als we daar met de boot liggen. Heb haventje gezien op 1 van de foto's. Makkelijk met die knooppunt borden.

    BeantwoordenVerwijderen