woensdag 6 augustus 2014

Striedenkopf (2749m)

Vandaag een zware tocht voor de boeg. Parkeren moet ik de auto bij de Steinwandalm op 1100m hoogte. Het doel is de Striedenkopf op 2749m hoogte. Dus in ieder geval 1650m klimmen en dalen.

Bij de start van m'n tocht valt al direct op dat ik geen verwijsbordjes vind en geen markeringen. Dat belooft niet veel goeds. Ik heb de route wel in m'n Garmin gezet, hopelijk blijft de GPS ontvangst goed. De route van de heenweg kan ik niet vinden op de alm, dan maar de terugweg op een neer lopen. In de verte zie ik een markering dacht ik, dichterbij komend denk ik aan een vogelverschrikker maar nog dichterbij blijkt het een mediterende vrouw te zijn. Bizar op dit tijdstip (06:45 uur) en het is nog koud.

Het blijkt een heel gezoek om de juiste weg te vinden op de beboste hellingen en begroeide almen. Regelmatig moet ik toch even zoeken. Heel af en toe gelukkig een heel oude markering waarneembaar (rood/wit) onder het mos e.d.

Een waarschuwing?

Aankomst bij de Gronalm op 1950m hoogte. Het laatste deel van de route was gelukkig wel gemarkeerd met groene strepen. Ik vermoed een boer die het pad wil onthouden voor de jaarlijkse gang van schapen en koeien naar de almen. Er liggen nogal wat uitwerpselen op het pad.

Vanaf de Gronalm is het ook weer lastig het vervolg te vinden, geen groene strepen meer. Op goed geluk kom ik na wat gestruin door een bos weer op een pad uit dat klopt met m'n GPS.

Je kunt wel zien hoe goed de markeringen onderhouden worden. Hier is een splitsing, vanaf nu loop ik bijna in één rechte lijn naar de top (600m stijging over 2 km) over de bergkam.

Wanneer je goed kijkt zie je een kruis staan op de hoogste top, daar moet ik naar toe. Ondertussen wordt het een stuk kouder en trek ik maar een trui aan.

Nog een klein stukje..... Maar oh, oh, oh, wat heb ik het zwaar.

Aangekomen op de top. Het weer is mooi maar wel koud. In het Gipfelbuch kan ik zien dat deze berg maar weinig beklommen wordt. Dit jaar slechts 4x. Het is dan ook niet voor veel mensen weggelegd denk ik met deze afstand, zwaarte en onduidelijke route.

Het uitzicht rondom is weer schitterend. De Kreuzeck is goed te zien. Er blijkt zelfs vanaf deze top een pad naar de Kreuzeck te lopen (staat niet op de kaart). Na een half uur pauze keer ik weer op m'n gemak terug via dezelfde route.

Geen idee wat dit schaap doet. Maar het beest heeft in ieder geval niet doorgehad dat andere schapen al lang gevlucht zijn voor mij.....

Terugkomst bij de Gronalm. Nu weet ik dus ook welk pad ik had moeten nemen, rechtsboven op de foto. Helaas verder nergens goed aangegeven.

Zo, eindelijk bijna terug bij de auto. De voeten branden, de spieren zijn moe. Maar wel een voldaan gevoel dat het gelukt is en weer veel heb gezien.

Totaal 7,5 uur weggeweest, 3,75 uur naar boven en 3 uur naar beneden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten