maandag 8 oktober 2007

Aanvalsplan


Over een paar dagen is het zover. Dan doe ik mijn eerste hardloopdriedaagse. En ook nog eentje die in de bergen plaatsvindt. Eerst vrijdagavond een vlakke 10km, dan zaterdag een marathon bergop met 2000 hoogtemeters en dan zondagmiddag een vlakke halve marathon.
Welke aanvalsstrategie moet ik hanteren? Deze is van vele factoren afhankelijk. Ik noem er een paar.
Het weer. Zoals het er nu naar uitziet op vrijdagavond droog, zaterdag en zondag kans op regen, koel/koud. Wellicht sneeuw op het parcours.
De huidige vorm. Deze is goed, net een PR op de halve marathon gelopen. Weinig problemen bij de lange duurloop.
De doelstelling. In eerste instantie genieten en uitlopen. Maar wel in een redelijke tijd, in de middenmoot is prima. Wie of wat is eigenlijk de vijand bij deze Tour de Tirol?
De wapenrusting. Welke schoenen trek ik aan (gewoon of trail). Korte of lange pijpen/mouwen. Wel of geen pet. Regenjack al of niet mee.
Proviand. Op verzoek heeft de organisatie mij een lijst met verzorgingsposten gemaild met daarbij wat waar te verkrijgen is. Cola pas voor het eerst na 21 km (het "vlakke" stuk), daarna regelmatig. Hoeveel gelletjes?
Strategie 1. Lekker snel de 10k lopen (<45min, misschien wel PR), snel thuis, herstellen. Zaterdag de hele marathon rustig aan doen, steile stukken moet toch gewandeld worden (=herstel). Zondagmiddag alles geven wat ik nog heb bij de 21k (<1u40m)
Strategie 2. De 10k rustig doen (50min). Zaterdag de eerste helft wat sneller, tweede helft rustig naar boven, snel naar beneden (tussenstuk). Zondag weer alles uit de kast halen.
Nog maar eens even wat verder mijmeren....

6 opmerkingen:

  1. Veel plezier met de voorpret (lees: maken van en dromen over het aanvalsplan). Napoleon's strijdplannen vielen in zijn tijd al op door snelheid en flexibiliteit. Zijn infanteriesoldaten moeten hebben geklaagd: "Napoleon heeft een nieuwe vorm van oorlogvoeren uitgevonden. Hij voert oorlog met onze voeten in plaats van met onze bajonetten.". Als jij op dezelfde manier jouw voeten inzet, dan kan jouw slag tegen Oostenrijk zeker niet uitlopen op een Waterloo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En als het ook maar geen WaterlooP wordt.
    Voorpret zeker maar spanning begint ook wel te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zou zelf gaan voor optie 2. Herstel tijdens het bergopwandelen valt meestal tegen.

    En verder niet onbelangrijk goed eten en drinken, zeker op de zaterdag.

    Veel succes en veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha, ha, mooie medailles heeft die kerel!
    gewoon miezen voor strategie 3: rustig aan, alleen in de tweede helft op dag 3 alles geven. geniet maar lekker van de omgeving, PR's tellen hier toch niet.

    PS Je gaat toch niet die marathon in je gloednieuwe schoenen lopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi pap!
    Wat goed! Een nieuw PR!! Ik ben trots op je:-)
    Het is al bijna zover, wanneer vertrek je? Ik volg je weblog, hoor, ik ben veel te nieuwsgierig (en een klein beetje jaloers) naar jouw nieuwe Oostenrijk-avontuur.
    Ik kan je geen tips geven over snelheid en dat soort dingen, maar mijn tip is: geniet ervan! Maar dat was je geloof ik al van plan:-)
    Je moet trouwens ook even mijn aller-allernieuwste weblogbericht bekijken...
    Groetjes Eef

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoals EEf al schreef, lekker genieten en ga er voor.
    En petje af als je het kan, zwaar hoor.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen