zaterdag 6 oktober 2007

Veluwepoortloop, een PR!

In plaats van de Hoge Veluwe loop heb ik gekozen voor de Veluwepoortloop in Nijkerk vandaag. Veel kleinschaliger, dichtbij, parkeren e.d. minder tijdrovend. Het is prachtig loopweer, lekker koel en toch een zonnetje. De AV Nijkerk ligt op een groot sportterrein en het is er al een drukte van belang. Toch kan ik nog wel een parkeerplek vinden.

Vlak voor de start ontmoet ik Hilko van Chat'n'Run die de 5 km gaat lopen en Stefan die ook de halve marathon doet. Bij de start valt me op dat er niet zoveel deelnemers zijn, dat wordt dus veel alleen lopen. Na een paar honderd meter over de grasbaan schrik ik wel even want ik zie maar 3 lopers voor me... Ben ik weer veel te snel gestart?

De eerste km gaat in 4:11 dus die snelle start valt wel mee. De volgende km's gaan in 4:09 en 4:13 en dan pas kom ik op mijn streeftempo, namelijk tussen de 4:20 en 4:25. Na 6 km heeft Stefan aansluiting bij mij gevonden en wel lopen tot ruim 12 km bij elkaar. Dan wil hij wat versnellen om te kijken of hij nummer 3 nog kan bijhalen. Ik wens hem succes. Toch komt hij niet echt los van mij, hooguit zo'n 40 meter. En ik blijf heel constant m'n kilometertjes in 4:20-4:25 lopen.

Na verloop van tijd haal ik hem weer bij en ga ik over hem heen. Hij had het van te voren over knieproblemen, dus misschien is er wat aan de hand. Het parcours is overigens prachtig veel door het buitengebied ten noordoosten van Nijkerk. Bij 18 km wordt het wel wat moeilijker maar ik weet de km tijden nog onder de 4:30 te houden. Uiteindelijk kom ik als vierde over de finish in een tijd van 1:32:35! Een nieuw PR op deze afstand.

Na afloop spreek ik op het veld, lekker in het zonnetje, nog uitgebreid met Randy Hendriks (een triatleet) die de halve gewonnen heeft in 1:18. Ook hij heeft helemaal alleen moeten lopen. Hij vertelt verder dat hij heel lang in de 1:27 / 1:28 liep maar dat het ineens veel beter ging en nu ruim onder de 1:20. Was zowel een mentale als fysieke kwestie. Ook komt er een ouder loper bij staan die derde is geworden (1:29). Hij kwam net terug van een blessure en dit was weer z'n eerste halve.

Leuk zo'n kleinschalige wedstrijd en de gesprekjes voor en achteraf! En natuurlijk tevreden met m'n nieuwe PR!

Minder leuk was dat ik bij binnenkomst in mijn kuit werd gestoken door een beest, dus nog tijdens het rennen. Ik heb er nu wel wat (stekende) last van...

5 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd Ronald, met je mooie pr!
    In Hattem kon ik je nog voorblijven; nu sta je boven me met je 1:32:35 Hartstikke goed!
    Welke fysieke en mentale geheimen heeft die triatleet je toevertrouwd? Ik wil het ook weten :-))

    Groeten van Hans
    (zie ik je nog in Holten bij de Diepehelholterberg; mooi rondje voor 'n bergloper!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte gefeliciteerd met je PR. En nu maar hopen dat het insect je niet in de problemen brengt bij de dopingcontrole :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedaan, Ronald! Gefeliciteerd met dit scherpe PR. Dat gaat helemaal goedkomen volgende week. Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met je mooie PR en een top tijd..
    Je gaat goed zeg en dat gaat wat beloven.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd! da's snel, en mooi vlak gelopen.
    klaas

    BeantwoordenVerwijderen