zaterdag 27 oktober 2007

Lang leve de loopcalculator!

Zojuist weer eens 1 van mijn favoriete trainingen gedaan: gewoon zo hard mogelijk gaan over een van te voren gekozen afstand. Dit keer de 5 km die ik nog nooit in wedstrijdverband heb gelopen. Volgens de calculators zou ik 20:24 moeten kunnen lopen op basis van mij halve marathontijd.

Na eerst uitgebreid warmgelopen te hebben met wat versnellinkjes er in stond ik klaar op mij eigen gecertificeerde parcours, namelijk over het fietspad langs de weg van Barneveld naar Wekerom. Naast hectometerpaaltjes heb ik dit parcours op diverse manieren nagemeten. Grappig is ook dat m'n Garmin precies bij elk km paaltje piept.

De juiste snelheid vinden is altijd lastig maar na 1 km lig ik goed op schema, namelijk 4:02. De tweede km gaat vervolgens iets te snel in 3:56 waarna weer een km van 4:02 volgt. Niet echt constant dus. De wind komt gemiddeld genomen van de zijkant. Dit tempo kan ik toch niet vasthouden dus moet ik noodgedwongen terugschakelen. De vierde km gaat dan in 4:10 en de laatste km in 4:14. Dit resulteert in een tijd van 20:24, een PR natuurlijk omdat ik deze afstand nog niet eerder liep.

Precies de tijd die de wedstrijdvoorspeller ook aangaf! Alleen voor de marathon gaat het nog niet op. Mijn voorspelde eindtijd is daar 3:14:02. Ik ben al blij wanneer ik een keer onder de 3:30 kom.

Na vaststelling van dit PR weer lekker rustig in marathontempo naar huis gelopen, namelijk iets minder dan 24 minuten over 5km.

3 opmerkingen:

  1. Dat vroeg in de ochtend lopen is ook niet mijn favoriet..En een groot stuk gelopen zeg..knap gedaan.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je ook een beker (of medaille) gekocht voor jezelf?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met je mooie pr tijd!..En je gaat weer lekker zo en volgens mij kan je wel sneller op de marathon, 3:20 is haalbaar.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen