vrijdag 12 oktober 2007

Eerste dag: Alpbachtaler Zehner


Vanmorgen zijn we (Geert en ik) om 05:00 uur vertrokken en na een zeer voorspoedige reis om even over 13:00 uur op de plaats van bestemming, namelijk Sxc3xb6ll (Tirol, Oostenrijk), te komen.
Direct doorgereden naar de "feesttent" om de Startunterlagen op te halen. De lucht was behoorlijk blauw maar de bergen slecht te zien omdat het heiig was. Op de achtergrond der Wilder Kaiser.

Bij een van de tafels hoor ik direct een hoop Nederlands gepraat. Blijkt een deel van de groep of aanhang van De Spartaan uit Lisse te zijn. De dame in het geel achter de tafel spreekt ook goed Nederlands.

Zo, ik heb m'n spullen binnen. Op naar het huisje!
Het huisje ligt heel strategisch voor de Kaisermarathon morgen. Ik kan lopend naar de start en vanaf het dalstation van de kabelbaan naar het huisje is ook maar 700 meter. Verder loopt het parcours ook nog eens langs het huisje, dan kan Geert ook nog even kijken.

Geert sms't even naar huis dat we goed aangekomen zijn.

Na een korte rustpauze op bed om 16:30 uur naar Reith im Alpbachtal gereden waar de 10km wordt gehouden. Een leuk klein dorpje iets ten zuidwesten van Soll.

Op het plein in het centrum is het een drukke boel. De organisatie doet goed z'n best om er een feest van te maken.

Als ik naar het toilet wil lopen merkt Thomas Schmidtkonz me op en praten we wat bij. Hij heeft er duidelijk zin in. Hij wil op de 10 niet veel harder gaan dan 50 min. We hebben nog twee dagen te gaan.....

Twee minuten voor de start. Vooraan links staat Jonathan Wyatt (met z'n handen op z'n rug), de favoriet voor de totaaloverwinning. Niet voor de 10km, die wordt weer gewonnen door een Keniaan (29:46), net als vorig jaar.
Al bij het ingaan van mijn derde rond (van 2,5km) komt de eerste Keniaan (Jonathan Koilegei) mij voorbij flitsen. Mooi om de rustige stijl te zien terwijl hij toch 20km/uur gaat. Op de vierde plaats komt dan Jonathan Wyatt me voorbij en doet z'n uiterste best (=sprinten) om zo weinig mogelijk tijd te verliezen op de 3 Kenianen. Hij heeft een totaal andere bouw, gespierde benen, en heeft moeite zo'n hoge snelheid te lopen.
 
Hier fotografeert Geert (bewogen) me bij de doorkomst van na de tweede ronde.
Ikzelf ben wat te snel gestart en laat het tempo pas in de derde ronde wat gaan. Het rondje is bepaald geen vlak parcours. Er zitten 2 felle heuveltjes in die de gang er uit halen. Naar beneden even goed uitkijken op de Schotterweg. Aangezien het al wat donker werd heeft de brandweer een paar generatoren ingezet om een paar grote lampen op de onveilige stukken te plaatsen.
Ik finish in 44:50. Mijn doelstelling was 47/48 min. Te snel gelopen dus met morgen de Kaisermarathon voor de boeg. Maar ik voel nu niets, geen pijn of vermoeidheid (behalve van het reizen dan). Ik zie nu net dat de uitslagen online zijn en dat ik 146e van de 251 ben geworden.
Direct na afloop weer terug gegaan naar het huisje om even goed te eten en voor een goed nachtrust.
Morgen wordt het weer nog wat mooien dan eerst voorspeld, waarschijnlijk alleen wat wolken in de ochtend en 's middags zon! Da's mooi boven op de Hohe Salve!

4 opmerkingen:

  1. Leuk dit te lezen. Ik zie inderdaad al wat bekende gezichten op de foto's. Succes morgen bij de marathon (en overmorgen natuurlijk ook op de halve).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo allebei !
    Dat vind ik heel leuk om zo van een afstand mee te leven met jullie.
    Tja en wat wil je nou Ronald, logisch dat die foto bewogen is, jij LOOPT toch ??
    Heel veel plezier en succes gewenst.
    Groetjes van Caroline.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha vader,
    Ik zie dat je het daar leuk hebt! En ik zal vandaag af en toe even aan je denken als je je marathon loopt!
    Ga zo door, Oostenrijk is werkelijk het mooiste land op de wereld. (oke, samen met Noorwegen dan:-D)
    Groetjes, Eef

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi snel gelopen om nog voor donker thuis te zijn! En dat is xc3xa9xc3xa9n...
    (Grappig om te zien dat Andrxc3xa9 - de man achter www.Ultralopen.com ook de weg naar je weblog heeft gevonden)

    BeantwoordenVerwijderen