zondag 28 oktober 2007

Speulder- en Sprielderbos


Vandaag wil ik een lange duurloop (30+)doen maar nu eens in een ander gebied. Gisteravond via MapMyRun een route uitgezet in het gebied tussen Voorthuizen-Ermelo-Garderen en ge-upload naar mijn FR305 als course. Startpunt is de parkeerplaats hier rechts op de foto, tussen Voorthuizen en Garderen.

Na de kerkdienst vanmorgen direct naar huis en omgekleed. Het is nog fris, dus long tight en lange mouwen. Om 12:00 uur begin ik te lopen en kom ik al direct in een enorme bladermassa. De herfst houdt goed huis hier.

De bladeren hebben nog hun prachtige kleuren maar het bladerdek wordt wel dunner.

De eerste 11 km zijn eenvoudig qua navigeren. Gewoon 1 lange weg met verschillende namen: Hardewijkerkarweg, Arnhemsekarweg, Oude Arnhemsekarweg. Deze route voert uitsluitend door bossen, grotendeels fietspad.

Erg druk is het niet in dit mooie gebied. Zal met de temperatuur te maken hebben, zo'n 12 graden.

Bouwvallige boerderij...

Aankomst in Ermelo. Rond dit dorp staan o zo mooie huizen...

Even voorbij Ermelo loop ik naar de Ermelose Heide, voor de nodige afwisseling met het bos. Het waait behoorlijk merk ik nu.

Een herder/gids staat een aantal mensen wat uit te leggen terwijl de schapen dicht op elkaar gepakt blijven. Vanuit de verte dacht ik eerst dat het witte keien waren.

Hier dankt het bos z'n naam aan.

Een enorme drukte rond het Boshuis in Drie, zowel binnen als buiten.

Het Licht wil zich een weg banen ..

Toch leuk zo'n welkom. Garderen valt onder gemeente Barneveld maar denk maar niet dat al thuis bent. Barneveld is een grote gemeente!

De laatste kilometers voeren door Boeschoten voordat ik weer bij de auto aankom. Aangezien de teller nog op 31.8 staat loop ik nog even verder en weer terug zodat ik 32.0 km heb afgelegd in 2u:54min.
Ik heb geen enkel moment op hartslag of snelheid gelet. Achteraf blijk ik precies 11 km/uur te hebben gelopen, een lekker ontspannend tempo!
Hier zal ik zeker terugkomen voor wat lange duurlopen.

5 opmerkingen:

  1. Dat is een beste afstand zeg en gelukkig geen mag problemen, gaat goed.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke plaatjes Ronald en een leuke beschrijving van de route. Is weer eens iets anders dan bergen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tip voor een evt. volgende keer: als je van het Boshuis richting Ermelo gaat heb je aan je linkerhand een pad omhoog (een paar 100 meter na het Boshuis), richting Het Zwarte (?) Gat. Staat wel op de ANWB paddestoel.
    Loop daar eens naar toe, is echt leuk om te zien: een grote krater in de grond.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie route Ronald! Heel handig dat je dat zo in je FR kunt zetten. (mijn technische kunsten komen niet zo ver)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige omgeving en zeker in dit jaar getij.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen